Gelelim bugünün Karantina’da Tango konusuna: Dün Papa’nın “Favoriniz Pugliese mi?” sorusuna D’Arienzo ile karşılık verdiğini hatırlarsınız. Pugliese’yi koyu bir komünist olmasından dolayı tercih etmemiş olabilir. Komünistlerin dinsel yapılarla arası pek de iyi sayılmaz. Ya da Papa gençliğinde, kilisede kariyer yapmadan önce, sıkı bir tangocu olduğunda D’Arienzo’nun ritmi enerjisine daha uygundu, oysa Tangoya devam etseydi Pugliese’nin melodik gücünden daha çok lezzet alabilirdi.
Osvaldo Pugliese’nin (1905-1995) 1924’te 19 yaşında iken bestelediği sözlerini Eduardo Moreno’nun (1906-1997) yazdığı Recuerdo’sunu (Türkçe: Hatırlıyorum) çalalım ve performansları seyredelim bugün de… Moreno da bu bir hayli romantik ve nostaljik çağrışımlar yapan sözleri yazdığında 18 yaşındaymış. Pugliese’den 1 yaş küçük. Bu kadar genç yaşta iki romantik arkadaş bir araya gelmişler ve tango tarihinin en kalıcı müziklerinden birini yapmışlar. Milongalarda ve Pratilongalarda genellikle Recuerdo’un değişik orkestralardan yorumlarını çalıyorum, gecenin conceptine ve ruhuna bağlı olarak kimden çalacağım değişiyor. Kimisi sözlü, kimisi sözsüz oluyor. İlk yorum Julio De Caro’nun (1899-1980) 1926’da sexteti (Altılı orkestra) ile kaydı. Görüntüde De Caro ortada ayakta ve sağda oturan bandoneonist de Pedro Laurenz. De Caro vokalli ve vokalistli tangodan kaçınıyordu, bu nedenle Recuerdo’yu enstrumantal yorumlamıştı. “Sözlü mi, enstrumantal mi?” ayrımı tangoda sürekli tartışılmıştır. Pugliese de Julio De Caro ekolünden geliyor. Melodik, yapısal ve derin. Tarihleri bu kadar özenli vermemin sebebi ilişkileri, rolleri, sanatsal ve duygusal etkileşimleri sıralayabilmek, takip edebilmek, ölçebilmek, anlamlandırabilmek, kavrayabilmek. Çünkü her müzik üzerinde izler taşıyor. “Recuerdo” bugün 96 yaşında.
Carlos Saura imzalı 1998 yapımı “Tango” filminden dans sahnesinde Recuerdo’yu dinliyoruz. Canlı orkestrada ön sıradaki bandoneonistlerden birisi de Fabio Hager. Juan Carlos Copes’in performansını izliyoruz.
Fabian Peralta ve Lorena Ermocida çiftinin 2011 performansı var. Color Tango çalıyor. Color Tango’nun başındaki Roberto Alvarez Pugliese orkestrasında bandoneon çalmıştı, bu yüzden Pugliese parçalarını en doğru yorumlayanlardan.
Son olarak Recuerdo’yu Pugliese’nin kendisinden dinleyelim. 1966 kaydı, Vokalde Jorge Maciel var. Sözler Eduardo Moreno, 1924. Sebastian Achaval ve Roxana Suarez’in 2013’te İstanbul’daki performansları. Salonun yankısı var bir miktar, o yüzden şarkı o kadar iyi duyulmuyor, boğuluyor, ama dans çok başarılı. Achaval-Suarez müzikalitesi en başarılı çiftlerden, bu çifti sıkça seyretmelisiniz.