Osvaldo Pugliese

Osvaldo Pugliese (1905-1995)

Sevgili Tangoseverler,

Bu ay “Fundamentals” milongasında Osvaldo Pugliese (1905 -1995) ve beraber müzik yaptığı arkadaşlarına yer vermek istedik. Pugliese ilk müzik derslerini amatörce flüt çalan babasından aldı, sonrasında konservatuarda okudu. Her iki abisi de keman çalıyordu.

Sevgili Tangoseverler,

Bu ay “Fundamentals” milongasında Osvaldo Pugliese (1905 -1995) ve beraber müzik yaptığı arkadaşlarına yer vermek istedik. Pugliese ilk müzik derslerini amatörce flüt çalan babasından aldı, sonrasında konservatuarda okudu. Her iki abisi de keman çalıyordu.

Soldan Sağa Gobbi, Franchini, Pugliese, Piazzolla, Maderna, De Angelis, Stamponi.

Soldan Sağa Gobbi, Franchini, Pugliese, Piazzolla, Maderna, De Angelis, Stamponi.

Pugliese genç yaşlarından itibaren Buenos Aires’in en ünlü tango orkestralarında çalmaya başladı ve akabinde kendi orkestrasını kurdu. Tango’nun efsane isimleri Roberto Firpo, Pedro Maffia, Pedro Laurenz ve Miguel Calo ile ve Buenos Aires’in ilk kadın Bandoneonisti Paquito Bernardo’nun grubunda çalıştı. Pedro Maffia orkestrasından Elvino Vardaro (Keman) ile ayrılıp kendi gruplarını kurdular ve çok sayıda performans yaptılar. Menejerliklerini ünlü söz yazarı Eduardo Moreno yaptı, solistleri ise Malena de Toledo idi. Pugliese’nin ilk ünlenen şarkısı Recuerdo’nun (1926) sözleri de Moreno tarafından yazılmıştır. İlk olarak da Julio de Caro orkestrası tarafından enstrümantal olarak yorumlanmıştır. De Caro tangonun sözlü olmasına, sözlerin ve vokalin ağırlık kazanmasına karşı çıkıyordu.

Pugliese, Alfredo Gobbi (Keman) ve Anibal Troilo (Bandoneon) ile 1929’da bir grup kurdu. Birlikte çalışmalarından maalesef geriye hiçbir kayıt kalmamıştır. Pedro Maffia gibi Julio De Caro’dan ayrılarak kendi orkestrasını kuran Pedro Laurenz ile çalıştı. Bu orkestradayken kendisi gibi piyanist ve besteci olacak kızı Beba (1936-….) dünyaya geldi ve henüz yaptığı bir bestesine “La Beba” adını verdi. Beba Pugliese’nin kızı Carla Pugliese de (1977-… ) aile geleneğini devam ettirdi ve önemli bir piyanist ve besteci oldu. Osvaldo Pugliese’nin daha sonra çalıştığı Miguel Calo da De Caro akımından gelmektedir. Pugliese’nin De Caro stilinden bu kadar etkilenmiş olması ve kompozisyonlarını dansçıların çok sevdiği melodik ve armonik zenginlik ile geliştirmesinin sebebi bu orkestralarla çalışmış olmasıdır. De Caro Troilo ve Piazzolla için olduğu gibi Pugliese’nin de adına daha sonra bir beste yapacaktır.

Pugliese’nin kızı için bestelediği “La Beba”nın (1936) Pedro Laurenz orkestrası yorumu (1946)

1939’da Cafe Nacional’de kooperatif olarak kurduğu grubu ile çalmaya başladılar, kafe daha sonra kendi tarzının ve komünist görüşlerinin takipçilerine hitap eden, Buenos Aires’in en popüler radyosu haline gelen “Radio El Mundo” ya dönüşür. 

Tanturi Pugliese ve Troilo

Tanturi, Pugliese ve Troilo

2. Dünya Savaşı sırasında Hitler’in kitlelere ulaşmak için kayıt teknolojisini geliştirmesi ve bu yeni teknolojinin de gizlice Amerika’ya kaçırılıp hızlı bir şekilde dünyada adapte edilmesi ile stüdyolar daha aktif çalışmaya, müzikler de dinleyicilere daha kaliteli bir şekilde ulaşmaya başlar.

Pugliese 1943 yılından itibaren kendi popüler orkestrasını kurdu ve stüdyo kayıtlarını da yapmaya başladı. 1946 yılında orkestrası ile birlikte La Yumba’yı çaldı, ancak 1952 yılında aynı müzisyenlerle yeniden yorumladılar ve bu yeni yorumun başarısı ile birlikte D’Arienzo’nun başlattığı “Golden Age” den Nuevo Tango’ya geçiş döneminin önü açıldı. La Yumba fabrikada metalin çıkardığı sesi çağrıştırmaktadır, isim de buradan geliyor, müzikal motif de. İlk kaydın ikinciden düzenleme olarak çok farkı olmamakla beraber kayıt teknolojisi sayesinde ses çok daha güçlü bir şekilde dinleyiciye ulaşır ve etkisi müzikal devrim niteliğindedir.

Tangodaki dramatik iniş çıkışlar ve aynı zamanda çok daha güçlü vurgu eş zamanlı olarak devam ediyordu. Pugliese hiçbir zaman danstan kopmadı. Dansçılar için yürüyüş ritminin her zaman içinde yer aldığı Tango müziğine sadık kaldı. Buna rağmen 1965 yılında Tango’yu öldürdüğü söylenen Astor Piazzola’nın “Verano Porteno”sunu kayıt altına alarak herkesi şaşırtmayı da başardı.

Pugliese’nin birlikte çalıştığı vokalistler arasında Alberto Lago, Jorge Rubino, Ernesto Fama, Roberto Chanel, Alberto Moran, Jorge Vidal, Jorge Maciel, Miguel Montero, Carlos Guido, Alfredo Belusi ve Abel Cordoba bulunmaktadır.

Alberto Moran, Osvaldo Pugliese, Roberto Chanel

Alberto Moran, Osvaldo Pugliese, Roberto Chanel

Pugliese 1940’larda çağının ötesinde besteler yapmıştır. Bu besteler arasında, daha önce bahsettiğimiz “La Yumba”, Pugliese orkestrası ile birlikte anılan en karakteristik parça olarak kabul görmüştür. “Negracha” ve “Malandraca” ise Horacio Salgan ve Astor Piazzola’dan çok daha önce güçlü senkoplar ve counterpoint kullanarak aslında onların da önünü açtığını göstermektedir.   “Recuerdo, La Beba, Adios Bardi, Recien, Barro, Una vez ve El encopao” Pugliese’nin besteleyip yorumladığı önemli diğer parçalardır.

Pugliese komünist görüşlerinden dolayı sıklıkla iktidarın tehditleri ve baskıları ile karşı karşıya kalmıştır. Yıllarca hapishanede yatmış, orkestrasının 10 yıl boyunca da kayıt yapması, çok daha uzun yıllar boyunca da radyo yayınlarına çıkması yasaklanmıştır. Orkestrasında beraber çalıştığı müzisyenlere diğer birçok şef gibi patronluk etmemiş, tüm geliri herkesin katkı miktarına göre paylaştırmıştır.

Pugliese Decarean (De Caro ekolünden) olarak kabul edilir. Performansları sırasında da her müzisyenin kendi partisyonlarında geniş özgürlük alanı bırakıp bireysel olarak kendi bireysel yorumlarını katmalarını sağlamıştır. Bu nedenle de farklı enstrümanların eş zamanlı, çok sesli ve armonik açıdan zengin müzik yapmalarını sağlamış, Barok dönemi müziğinde olduğu gibi birbirine paralel giden melodileri aynı kompozisyonda uyumlu bir şekilde buluşturmayı başarmıştır. Pugliese, müziklerinde dramatik etkiyi arttıran Rubato ve Arrastre tekniklerini de başarı ile kullanmıştır. Rubato özellikle Romantik dönemde Chopin ile bilinen melodinin, ritmin yavaşlatılıp hızlandırılması, duygu ile beraber dalgalanmasıdır. Arrastre ise ritmin vurgusundan kısa süre önce yavaşça sesi sürükleyerek arttırmak ve vuruşla beraber maksimuma çıkarmaktır.

Pugliese ve De Caro

Osvaldo Pugliese, ekolünden geldiği Julio De Caro ile birlikte onun şarkılarını yorumladığı albümün kapağındaki resimleri.

Osvaldo Pugliese’nin kızı Beba Pugliese (1936-… ) klasik piyano ile başladığı müzik kariyerine Tango ile devam etti ve kendi orkestrasını kurdu. Babası için yaptığı beste Ostinato’yu (Müzikte ostinato (İtalyanca’da “inatçı” anlamına gelmektedir), aynı müzikal ses içinde, genellikle aynı perdede sürekli olarak tekrarlanan motif veya ifadedir. ) 2007’de kaydettiği Dinastia Pugliese (Pugliese hanedanlığı) albümünde yayınladı.

Pugliese’nin vefatından sonra onun tarzında tango çalmayı sürdüren grupların başında Color Tango gelir. Grubun kurucusu Roberto Alvarez de Pugliese’nin orkestrasında uzun yıllar bandoneon çalmıştı.

14/09/2019 tarihli Milonganın Tanda ve Cortinalarının düzenli haline aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. Bugünkü Tandalarımız “Pugliese ve Arkadaşları” ve Cortinalarımız “Devrim ve Protest şarkıları” olarak programlanmıştır. İyi dinlemeler!

 

Tanda Orquesta Vocalist Year
Caminito T Juan Maglio Instrumental 1927
La Cumparsita T Pedro Maffia – Pedro Laurenz Instrumental 1926
1 T Julio De Caro Instrumental 1926 – 1928
2 T Pedro Maffia Instrumental 1929 – 1930
3 V Roberto Firpo Instrumental 1935 – 1937
4 T Pedro Laurenz Juan Carlos Casas 1938 – 1940
5 T Angel D’Agostino Angel Vargas 1940 – 1941
6 M Julio De Caro Luis Diaz – Hector Farrel 1938 – 1942
7 T Ricardo Tanturi Alberto Castillo 1941 – 1942
8 T Osmar Maderna Pedro Datila 1946 – 1947
9 V Alfredo De Angelis Carlos Dante & Julio Martel 1944 – 1947
10 T Osvaldo Pugliese Instrumental (All Composed by Julio De Caro) 1943 – 1945
11 T Alfredo Gobbi Instrumental 1947 – 1951
12 M Miguel Caló Raul Beron 1942 – 1944
13 T Anibal Troilo Instrumental 1942 – 1946
14 T Miguel Caló Roberto Arrieta 1947 – 1948
15 V Osvaldo Pugliese Alberto Moran 1948 – 1952
16 T Francini-Pontier Alberto Podesta 1946 – 1950
17 T Osvaldo Pugliese Instrumental (All Composed by Osvaldo Pugliese) 1948 – 1971
18 M Osvaldo Pugliese Jorge Vidal – Roberto Chanel 1944 – 1950
19 T Horacio Salgan Instrumental 1950 – 1953
20 T Osvaldo Pugliese Roberto Chanel 1944 – 1946
21 V Miguel Caló Alberto Podesta – Raul Iriarte 1941 – 1946
22 T Color Tango Instrumental 2001
23 T Beba Pugliese Instrumental 2007
La Cumparsita T Anibal Troilo Instrumental 1951

Caminito Art Spotify Profili için:

https://open.spotify.com/user/kxmbqgbx0zo0qk8ags5y6qj0r?si=Mn7km9vJTYq7ZIAPo56Agg