Juan D’Arienzo (1900-1976)
Sevgili Tangoseverler,
Bu haftaki Milongamızı Juan D’Arienzo (1900 – 1976) ve arkadaşlarının kayıtları ile gerçekleştirmek istiyoruz.
Juan D’Arienzo da Tangonun diğer büyük isimleri gibi İtalyan asıllı bir aileden geliyordu. Sekiz yaşında piyano çalmaya başladı ve ardından kemana geçti ve henüz çocuk sayılacak yaşlarında Angel D’Agostino ve Ernesto Bianchi ile bir grup kurdu. Birlikte küçük tiyatrolarda çalmaya başladılar. 1928’de ilk profesyonel orkestrasını kurdu ve bu tarihten itibaren kayıt yapmaya başladı. Kariyeri boyunca 1000’den fazla kayıt gerçekleştirdi.
1935 yılında yaptığı “9 de Julio” kaydı ile Tangoda Altın Çağ (Golden Age) devrimini gerçekleştirdiği söylenebilir. Tipik Tango Orkestrasındaki enstrüman sayısı D’Arienzo ile birlikte artmıştır. 1936’da Rudolfo Biagi’yi de grubuna kattı ve müziğindeki tempoyu daha da hızlandırdı. Cümleler arası geçişler Biagi’nin piyanosu ile daha güçlü ve belirgin hale geldi. Orkestrasına 2 bandoneon ve 1 keman daha katarak sesi yükseltti ve ritmik vurguları arttırdı. Radio El Mundo’da çalarak ülke çapında üne kavuştu. D’Arienzo’nun Tango’daki lakabı “Ritmin Kralı”dır (El Rey Del Compas). Orkestrasında bandoneonlar en önde yer alır ve sayı olarak kemanlardan daha çoktur. Piyano ise ritmi geriden destekler.
1942’ye gelindiğinde ise Carlos Di Sarli’nin başını çektiği “Melodi”nin önde gittiği tarzdan etkilenir ve kendi müziğini de yavaşlatır. Ritim ve melodi arasında dengeyi arar. Ritmi saat kadar düzenli ve vurguludur, kemanı çok duygusal kullanır, piyanolu geçişleri özenlidir, beklenmedik yerlerde esler verir, güçlü, düzenli ve net kadans ile müziği bitirir. Canaro ve Lomuto’nun sade ritimlerinden ve De Caro’nun senfonik denemelerinden sonra D’Arienzo’nun tarzı tangoya oldukça enerjik, Tangoya canlı ve hareketli bir soluk getirmiştir; dansçılar için yeni performans tarzlarına olanak verir, dinleyiciler için yeni bir ses getirir ve diğer tüm bestecilerin ve orkestraların da Tango’yu yeniden yorumlamalarını sağlar.
Juan D’Arienzo’nun orkestrası ile 1964’te Montevideo’da performansını izliyoruz, “Remembranza”yı çalıyorlar. Piyano’da Juan Polito ve vokalde Osvaldo Ramos var. Yönetme biçimindeki enerjiye ve vokalist ile olan temasına dikkat etmelisiniz.
Juan D’Arienzo’nun 1949’da verdiği bir röportajdan kesitler:
“Tango herşeyden önce ritim, gerginlik, güç ve kişiliktir. Eski Tango bunların hepsine sahipti ve bunları kaybetmemeyi denemeliyiz. Arjantin Tango bunları unuttuğumuz için bir süreliğine krize girmişti. Alçakgönüllülüğü bir kenara bırakarak bu eski görkemin yeniden görülmesini sağladım.“
“Bir süre için Tango Orkestrası sadece solistin şarkı söylemesi için bahaneye dönüştü. Tüm müzisyenler ve orkestra şefi sadece popüler bir şarkıcıya eşlik ettiler. Orkestra, solisti ön plana çıkarmak için fon olarak kullanılmamalı, tam tersine orkestra ön planda olmalı. İnsan sesi sadece enstrümanlardan biri olmalı, daha fazlası değil. Bir solist için orkestradaki tüm enstrümanları feda etmek hatadır. Ben bu hatayı düzelttim. Orkestrayı öne çıkardım ve solisti olması gereken yerde konumlandırdım.“
“Tango’nun zaman içinde kaybolup giden eril gücünü kurtarmaya çalıştım. Tango’nun müzik dünyasında farka yaratmasını sağlayan ritim, gerginlik, güç ve kişiliği geri getirdim.”
Juan D’Arienzo’nun 1939 kayıtlı Mandira’sında Vokalde Alberto Echagüe var. Javier Rodriguez ve Francesco Del Buono’nun Roma’da 2019’daki performansları.
Gecemiz D’Arienzo’yu tarz açısından etkileyen Francisco Lomuto’nun’nun 1935 tarihli Caminito’su ve D’Arienzo’nun 1937 tarihli La Cumparsita’sı ile açılacak ve “La Juan D’Arienzo” orkestrasının La Cumparsita’sı ile kapanacak.
05/10/2019 tarihli Milongamızın Tanda ve Cortinalarının düzenli haline aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. Bugünkü Tandalarımız “D’Arienzo ve Arkadaşları” ve Cortinalarımız “Swing” olarak programlanmıştır. İyi dinlemeler!
Tanda | Orquesta | Vocalist | Year | |
Caminito | T | Francisco Lomuto | Cerry Brian & Jorge Omar | 1935 |
La Cumparsita | T | Juan D’Arienzo | Instrumental | 1937 |
1 | T | Osvaldo Fresedo | Ernesto Fama | 1927 – 1928 |
2 | T | Francisco Lomuto | Instrumental | 1927 – 1930 |
3 | V | Juan D’Arienzo | Instrumental | 1936 |
4 | T | Juan D’Arienzo | Instrumental | 1935 – 1936 |
5 | T | Rodolfo Biagi | Jorge Ortiz | 1940 |
6 | M | Juan D’Arienzo | Alberto Echague | 1938 – 1939 |
7 | T | Orquesta Tipica Victor | Ortega Del Cerro | 1943 |
8 | T | Juan D’Arienzo | Alberto Echague | 1939 |
9 | V | Anibal Troilo | Francisco Fiorentino, Alberto Marino, Floreal Ruiz | 1943 – 1947 |
10 | T | Francisco Canaro | Alberto Arenas | 1946 – 1951 |
11 | T | Angel D’Agostino | Ruben Cane | 1953 – 1954 |
12 | M | Francisco Canaro | Ernesto Fama | 1939 – 1940 |
13 | T | Fulvio Salamanca | Armando Guerrico – Luis Carrea | 1957 – 1959 |
14 | T | Anibal Troilo | Roberto Rufino | 1963 – 1965 |
15 | V | Hector Varela | Argentino Ledesma – Fernando Soler – Jorge Falcon | 1954 – 1973 |
16 | T | Florindo Sassone | Instrumental | 1971 |
17 | T | La Juan D’Arienzo | Instrumental | Modern |
La Cumparsita | T | La Juan D’Arienzo | Instrumental | Modern |
Caminito Art Spotify Profili için:
https://open.spotify.com/user/kxmbqgbx0zo0qk8ags5y6qj0r?si=Mn7km9vJTYq7ZIAPo56Agg